Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

7. edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów rusza niebawem w Białymstoku (zdjęcia)

Urszula Kropiewnicka
Urszula Kropiewnicka
Wojciech Wojtkielewicz
W niedzielę 15 maja rozpocznie się VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego, organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską. To jeden z najważniejszych konkursów w Polsce, który daje młodym muzykom szansę na sprawdzenie się w wymagającym repertuarze, zaś publiczności – podpatrzenie specyfiki pracy dyrygenta.

We wtorek (10.05) w OiFP odbyła się konferencja prasowa poświęcona 7. edycji prestiżowego konkursu.

- Przed nami VII edycja Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego, jednego z najważniejszych konkursów w Polsce, a będącego jednocześnie etapem wstępnym do ewentualnego udziału naszych laureatów w Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Pomysłodawcą i inicjatorem przedsięwzięcia był Mirosław Jacek Błaszczyk. Misją konkursu jest prezentacja i opieka nad młodymi talentami dyrygenckimi i nad wzbogacaniem ich umiejętności - mówiła dyrektor Opery i Filharmonii Podlaskiej, prof. Violetta Bielecka.

Konkurs Młodych Dyrygentów organizowany jest przez Operę i Filharmonię Podlaską od 1994 roku i odbywa się co cztery lata. Jego pomysłodawca, kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej prof. Mirosław Błaszczyk, podzielił się osobistą historią, która miała decydujący wpływ na całe przedsięwzięcie.

- Gdy ukończyłem drugie studia, byłem bezrobotnym człowiekiem, przez pół roku nie potrafiłem znaleźć pracy. Mogłem pójść do szkoły podstawowej uczyć dzieci, ale nie miałem powołania do tego i myślałem wtedy, że nie po to te 9 lat studiuję, by uczyć dzieci. Powiedziałem sobie wtedy, że kiedykolwiek jak będę miał możliwość, dam szansę młodym ludziom, żeby nie powtórzyła się moja sytuacja – mówił podczas spotkania prasowego, prof. Mirosław Błaszczyk.

W eliminacjach do 7. edycji konkursu udział wzięło 60 kandydatów, z czego komisja wybrała 24 uczestników.

- Możemy być dumni, że aż 60 młodych kandydatów zgłosiło się do tego konkursu. To świadczy o tym, że młodzi ludzie poszukują szansy pokazania się. A co za tym idzie - jest to możliwość kształtowania swojej osobowości artystycznej poprzez koncerty. To nie tylko kwestia nagród, ale także możliwość poznania dyrektorów filharmonii i może któryś z uczestników im się spodoba i zaproszą go do siebie - podkreślał prof. Mirosław Jacek Błaszczyk.

Kierownik artystyczny ocenił, że młodzi adepci sztuki dyrygenckiej dzięki konkursowi mają możliwość obcowania z całym orkiestrowym instrumentarium.

- Dyrygent bez orkiestry jest dyrygentem w teorii. Dopiero praktyka czyni mistrza. I te próby i koncerty są najważniejsze dla młodych ludzi - mówił prof. Błaszczyk.

Laureaci tego konkursu uznawani są w świecie kultury za wybitne osobowości artystyczne, zaś w jury zasiadają sławy polskiej dyrygentury i profesorowie uczelni muzycznych.

Koncert Inaugurujący OKMD odbędzie się 15 maja 2022r., o godz. 19 w Sali Koncertowej ZSM, przy ul. Podleśnej 2. Natomiast od poniedziałku, 16 maja, na Dużej Scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej, będą trwały przesłuchania młodych adeptów sztuki dyrygenckiej, biorących udział w tegorocznej edycji OKMD. Przesłuchania będą otwarte - przez cztery dni każdy będzie mógł bezpłatnie odwiedzić gmach Opery przy ul. Odeskiej, by posłuchać utworów dyrygowanych przez młodych artystów.
 
Pierwszy etap przesłuchań, w którym weźmie udział 24 uczestników, odbędzie się 16 i 17 maja. Każdy dyrygent wybierze dwa utwory z grupy A (Carl Maria von Weber – Uwertura do opery „Wolny strzelec”, Gioacchino Rossini – Uwertura do opery “Semiramida”, Władysław Żeleński – Uwertura charakterystyczna „W Tatrach” op. 27) i dwa z grupy B (Wolfgang Amadeusz Mozart – Symfonia nr 41 „Jowiszowa” C-dur KV 551, Ludwig van Beethoven – III Symfonia Es-dur „Eroica”, Felix Mendelssohn-Bartholdy – III Symfonia a-moll „Szkocka” op. 56), po czym wylosuje po jednym z wybranych utworów z każdej grupy. Na opracowanie ich z orkiestrą ma nie więcej niż  30 minut.
 
Do drugiego etapu przesłuchań (18 i 19 maja), zakwalifikuje się ósemka najlepszych uczestników. W tym etapie z repertuaru z grupy A uczestnik wybiera dwa utwory (Antonin Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88, Piotr Czajkowski – IV Symfonia f-moll op. 36, Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68), po czym losuje jeden do zaprezentowania; z utworów z grupy B natomiast uczestnicy wylosują po jednym utworze (Henryk Wieniawski – Fantazja brillante op. 20 na motywach z opery Faust Ch. Gounoda, Witold Lutosławski – Partita na skrzypce i orkiestrę).
 
Jak mówi prof. Mirosław Jacek Błaszczyk, kierownik artystyczny OiFP,  w pierwszym etapie pewną trudność może sprawić Uwertura w Tatrach Żeleńskiego: - Jest ona bardzo rzadko wykonywana, ale sporo kandydatów wybrało właśnie ten utwór. Z kolei w przypadku kompozycji „Eroica” młodzi dyrygenci mogą mieć pewne problemy jeśli chodzi o dobór tempa w pierwszej części, a to jest tutaj absolutnie kluczowe - tłumaczy. - To samo dotyczy Symfonii „Jowiszowej” Mozarta – tu też trzeba wyważyć odpowiednie proporcje a także znaleźć pomysł na fugę w ostatniej części, krótki, ale trudny pod względem muzycznym fragment. W drugim etapie bardzo wymagająca jest „Partita”, ale także każda z symfonii, bo wymaga dużej wiedzy i dużej dojrzałości. Zetknięcie się z taką olbrzymią formą jest nie lada wyzwaniem, szczególnie dla młodych dyrygentów.
 
Uczestnicy konkursu będą występować w kolejności alfabetycznej, począwszy od wylosowanej litery alfabetu. Młodych dyrygentów oceni jury złożone z wybitnych polskich dyrygentów i profesorów uczelni muzycznych, którym przewodzić będzie Mirosław Jacek Błaszczyk. Wraz z nim jury tworzą: Tomasz Bugaj, Rafał Jacek Delekta, Sylwia Janiak-Kobylińska, Warcisław Kunc, Marek Pijarowski, Jacek Rogala, Piotr Sułkowski i Monika Wolińska.
 
Maciej Koczur, zwycięzca VI edycji Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w 2016 r. dziś wspomina swój udział w konkursie jako jedno z najbardziej emocjonujących wydarzeń w życiu.

- Po konkursie miałem szansę stanąć po raz kolejny przed Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, to niesamowite przeżycie, ale nie ukrywam, że z ogromnym wzruszeniem wspominam także wykonanie V Symfonii Sibeliusa z białostockimi filharmonikami, co też było efektem zdobycia I miejsca – ocenił.
 
Charyzmatyczny dyrygent aktualnie jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Łodzi, specjalizuje się w muzyce nowej. Dla młodych dyrygentów, uczestników tegorocznych zmagań w ramach OKMD, ma sprawdzoną receptę na sukces: - Trzeba być sobą, niczego nie udawać. Pokazać własną muzykalność i ponieść orkiestrę swoją osobowością - dać muzykom jak najwięcej energii i swojej miłości do muzyki.
 
Kto w tym roku zdobędzie tytuł najlepszego dyrygenta młodego pokolenia, dowiemy się wieczorem 19 maja, po obradach jury. Wręczenie nagród i uroczysty koncert laureatów odbędzie się 20 maja o godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Podleśnej. Na zwycięzców czekają nagrody pieniężne: 15, 10 i 5 tys. zł. Laureat pierwszej nagrody otrzyma także możliwość udziału w przyszłorocznym XI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. G. Fitelberga w Katowicach. Szczegóły tu.
 

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny