MKTG SR - pasek na kartach artykułów

41. Rajd Podlaski. Kierowcy ścigali się nie tylko po ulicach Białegostoku. Szwedzi na prowadzeniu po I etapie (zdjęcia)

Adrian Kuźmiuk
Opracowanie:
41. Rajd Podlaski - Białystok
41. Rajd Podlaski - Białystok Adam Walewski Fotografia
41. Rajd Podlaski organizowany przez Automobilklub Podlaski rozpoczął się w sobotę (21.05.2022) na Placu Jana Pawła II w Białymstoku. Po pierwsze etapie na prowadzenie wysunęli się Szwedzi Tom Kristensson i Andreas Johansson.

41. Rajd Podlaski

Tom Kristensson i Andreas Johansson (Hyundai i20 R5) przewodzą klasyfikacji RSMP po pierwszym etapie Rajdu Podlaskiego – drugiej rundy krajowego czempionatu. Z trzech dzisiejszych oesów Szwedzi wygrali dwa, a na trzecim uplasowali się w czołowej trójce. Tuż za nimi są Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo, 8,2 s straty) oraz Adrian Chwietczuk i Damian Syty (Skoda Fabia Rally2 evo, 12 s straty).

Rajd Podlaski to nie tylko druga odsłona tegorocznej rywalizacji w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Na szutrowych odcinkach wokół Białegostoku rywalizują także załogi z Litwy, dla których jest to inauguracyjna runda mistrzostw kraju.

Pierwszy etap zawodów składał się z dwóch przejazdów odcinka specjalnego Niewodnica Nargilewska-Kolonia (OS 1 i OS 2, 7,9 km) oraz krótkiej (1,5 km), ale widowiskowej próby wytyczonej w centrum Białegostoku. Zawodnicy ścigali się w zmiennych warunkach. W trakcie pierwszego oesu trasę zmoczył deszcz, który jednak ustał zanim rozpoczął się drugi przejazd.

Otwierający rywalizację odcinek najszybciej pokonała załoga Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5). Druga lokatę wywalczyli reprezentanci ORLEN Team – Wróblewski i Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo), którzy do zwycięzców stracili zaledwie 1,2 sekundy. Na oesowym podium zmieścił się jeszcze Adrian Chwietczuk (Skoda Fabia Rally2 evo, 6,6 s straty), jadący po raz pierwszy z Damianem Sytym.

41. Rajd Podlaski wystartował! Na starcie w Białymstoku pojawiło się blisko 90 załóg (zdjęcia)

Drugi przejazd trasy Niewodnica Nargilewska-Kolonia ponownie na swoje konto zapisali Kristensson i Johansson. 2,9 s więcej na pokonanie tej próby potrzebowali Chwietczuk i Syty, a w czołowej trójce zmieścili się jeszcze Radosław Typa i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, 3,2 s straty).

Na ulicach Białegostoku najlepszym tempem popisały się załogi Maciej Lubiak/Grzegorz Dachowski (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski (Hyundai i20 R5), które zanotowały identyczny rezultat. Trzecie miejsce, z minimalną stratą (0,1 s) należało do Kristenssona i Johanssona.

- Pierwszy dzisiejszy oes sprawił mi chyba najwięcej frajdy ze wszystkich odcinków, które kiedykolwiek przejechałem. Miałem bardzo dobre wyczucie za kierownicą, mimo że jechaliśmy pierwsi i musieliśmy „odkurzać” trasę z luźnego szutru, który obniża przyczepność. Szkoda dwóch drobnych błędów. Dwa razy przestrzeliłem skrzyżowanie, przez co uciekło nam kilka sekund. Gdyby nie to, pewnie wygralibyśmy pierwszy oes. Jestem jednak zadowolony, bo kończymy dzień wysoko – na drugim miejscu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Jutro czeka nas długi etap i prawdopodobnie załamanie pogody, czyli intensywne opady deszczu – komentował Kacper Wróblewski (Skoda Fabia Rally2 evo).

Wśród zawodników dysponujących rajdówkami z napędem na jedną oś (kategoria 2WD) stawce mistrzostw Polski przewodzą Tymoteusz Jocz z Maciejem Judyckim w Fordzie Fiesta Rally4. Dwie sekundy tracą do nich Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4), a na trzeciej pozycji plasują się Gracjan Predko i Sebastian Sadowski (Peugeot 208 Rally4), których od Jocza i Judyckiego dzieli 6,3 sekundy.

W klasyfikacji generalnej imprezy, uwzględniającej wszystkie załogi, również te zgłoszone do mistrzostw Litwy, na czele także są Szwedzi. Drugie miejsce, ze stratą 1,7 sekundy do Kristenssona i Johanssona, zajmują mistrzowie Litwy – Dominikas Butvilas i Renatas Vaitkevičius w Skodzie Fabii R5. Trzeci stopień podium „generalki” należy do Wróblewskiego i Wróbla.

Na niedzielę (22 maja) organizatorzy zaplanowali trzy próby: Siekierki (21,9 km), Małynka (13,8 km) oraz Glejsk (8,9 km). Każda z nich będzie pokonywana dwukrotnie. Drugi przejazd oesu Glejsk będzie rozegrany jako Power Stage, czyli odcinek, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw Polski.

41. Rajd Podlaski zakończy ceremonia mety – od 16:55 na Placu Jana Pawła II Białymstoku.

41. Rajd Podlaski – klasyfikacja RSMP po I etapie:

  1. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +10:29,0 s
  2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) +8,2 s
  3. Chwietczuk/Syty (Skoda Fabia Rally2 evo) +12,0 s
  4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) +14,5 s
  5. Lubiak/Dachowski (Skoda Fabia Rally2 evo) +16,6 s
  6. Jeets/Toaniel (Skoda Fabia Rally2 evo) +17,0 s
  7. Typa/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +19,3 s
  8. Bubik/Sadowski (Skoda Fabia R5) +19,4 s
  9. Płachytka/Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +20,4 s
  10. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +26,0 s

41. Rajd Podlaski – co, gdzie i kiedy?

Niedziela, 22 maja (6 odcinków specjalnych, łącznie 89,2 km):

7:20 – serwis C: Stadion Miejski, Białystok (15 min.)
8:05 – OS 4: Siekierki (21,9 km)
9:40 – OS 5: Siekierki (21,9 km)
10:55 – serwis D: Stadion Miejski, Białystok (45 min.)
12:15 – OS 6: Małynka (13,8 km)
13:10 – OS 7: Glejsk (8,9 km)
14:40 – OS 8: Małynka (13,8 km)
15:35 – OS 9: Glejsk (8,9 km)
16:55 – ceremonia zakończenia zawodów (Plac Jana Pawła II, Białystok)

RSMP – informacje o cyklu

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.

Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2022 zaplanowano dziewięć rajdów, w tym dwa rozgrywane poza granicami kraju (Litwa i Słowacja). Sześć rund to rajdy asfaltowe, a trzy to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.

Kalendarz RSMP 2022:

1. runda: 50. Rajd Świdnicki-Krause
Data: 23-24 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki

2. runda: 41. Rajd Podlaski
Data: 21-22 maja
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski

3. runda: ORLEN 78. Rajd Polski
Data: 10-12 czerwca
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM

4. runda: Rajd Żmudzi
Data: 9-10 lipca
Baza: Kielmy (Litwa)
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Asociacija Kelmės automobilių sporto klubas

5. runda: Marma 31. Rajd Rzeszowski
Data: 4-6 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski

6. runda: 6. Rajd Śląska
Data: 9-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów

7. runda: 67. Rajd Wisły
Data: 30 września-1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski

8. runda: 48. Rajd Koszyc
Data: 21-23 października
Baza: Koszyce (Słowacja)
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Auto Klub Kosice

9. runda: Rajd Nadwiślański
Data: do potwierdzenia
Baza: Puławy
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Polski

Rundy RSMP mają około od około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość odcinków specjalnych w tych zawodach to około 200 km.

Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

**Fotorelację z I etapu 41. Rajdu Podlaskiego przygotował Adam Walewski Fotografia

Zajrzyjcie też na stronę organizatora zawodów: rajdpodlaski.pl**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny