Autobusy mają wznowić kursy na trasach liczących niemal 7 tys. km. Z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dofinansowane jest bowiem przywracanie lokalnych połączeń. Dotyczy to linii komunikacyjnych, które nie funkcjonowały od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy i na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.
- Dzięki Funduszowi mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, mogą dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stwarza także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy - zapewnia wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Czytaj również: Za 15 milionów złotych autobusy PKS Nova mają kursować na 35 liniach do końca 2021 roku. Jeśli zgodzi się sejmik województwa podlaskiego
Jak tłumaczy wójt Białowieży (która kosztem 230 tys. zł dofinansowania już przywróciła dwie linie) chodzi o połączenia z Hajnówką, które gmina Białowieża przedłużyła do niewielkiej wsi Gródki.
- Chodzi również o turystów, ale przede wszystkim o mieszkańców, bowiem wielu hajnowian pracuje w Białowieży. Te połączenia już uruchomiliśmy, ale dofinansowanie od wojewody nam część kosztów zrefinansowało. To ważne, bo gmina sama tych kosztów by nie udźwignęła - przyznaje Albert Litwinowicz.
W ramach naboru z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych 2021 wnioski o dofinansowanie złożyły 24 podlaskie samorządy. Podajemy kwoty, liczbę i długość przywracanych tras.
JST | Liczba linii komunikacyjnych | Łączna długość linii (km) | Planowana dopłata ze środków FRPA w 2021 r |
gmina Białowieża | 2 | 78 | 230 724 zł |
gmina Supraśl | 1 | 11,2 | 202 674 zł |
powiat bielski | 1 | 124 | 93 774 zł |
gmina Choroszcz | 1 | 35,4 | 398 289 zł |
powiat augustowski | 14 | 717,9 | 1 639 716 zł |
gmina Michałowo | 2 | 64 | 227 400 zł |
powiat sokólski | 7 | 332 | 696 224 zł |
województwo podlaskie | 35 | 3226,4 | 11 113 707 zł |
gmina Narewka | 2 | 150 | 220 302 zł |
gmina Mielnik | 12 | 458,6 | 188 169 zł |
gmina Mońki | 8 | 219 | 377 766 zł |
gmina Czyże | 1 | 46,2 | 47 999 zł |
gmina Tykocin | 2 | 67,8 | 164 744 zł |
gmina Dobrzyniewo Duże | 15 | 281,53 | 522 322 zł |
gmina Turośń Kościelna (1) | 2 | 27,4 | 83 515 zł |
gmina Turośń Kościelna (2) | 1 | 16,3 | 124 206 zł |
gmina Wasilków | 2 | 42,8 | 255 000 zł |
gmina Zabłudów | 3 | 99,3 | 495 145 zł |
powiat sejneński | 2 | 80,5 | 88 389 zł |
gmina Suchowola | 12 | 428,9 | 237 198 zł |
gmina Gródek | 2 | 104 | 104 760 zł |
gmina Łomża | 3 | 50,9 | 163 186 zł |
powiat łomżyński | 3 | 58,1 | 219 458 zł |
gmina Kolno | 2 | 88 | 49 368 zł |
gmina Suraż | 8 | 105 | 56 700 zł |
Czytaj również: Blisko 9 mln zł z rządowego funduszu na przewozy autobusowe w województwie podlaskim. Wsparcie otrzymało 28 gmin
Największe wsparcie otrzyma województwo podlaskie (ponad 11 mln zł na powrót 35 linii komunikacyjnych), powiat augustowski (ponad 1,6 mln zł na 14 linii ) i powiat sokólski (prawie 700 tys. zł na przywrócenie 7 linii). Najniższe dofinansowanie (48 tys. zł) otrzymała gmina Czyże, która odnowi jedną trasę autobusową.
- Przywracane linie prowadzą drogami powiatu oraz gmin Lipsk, Płaska, Nowinka czy Sztabin Chodzi o ich lepsze skomunikowanie z Augustowem. Założenia są takie, że rano będzie więcej kursów do Augustowa (bo to miejsce nauki, pracy czy wizyt u lekarza), a po południu do miejscowości ościennych. Czeka nas jeszcze trochę formalności, ale ze wszystkim będziemy gotowi do 18 stycznia, gdy mają ruszyć szkoły, bo przecież głównymi pasażerami tych autobusów będzie młodzież. Dorośli skorzystają z ich niejako przy okazji - mówi starosta powiatu augustowskiego Jarosław Szlaszyński.
Dwanaście linii autobusowych przywróci gmina Suchowola. Połączenia te zniknęły lata temu, bo prowadziły do miejscowości leżących na uboczu. Przy wsparciu Funduszu część z nich zostanie reaktywowana w styczniu.
- Autobusy kursują zwykle drogami wojewódzkimi. My przywracamy te kursy, które zniknęły lata temu, a prowadziły do małych wsi i tzw. kolonii. Odtwarzamy połączenia tych miejscowości (np. Ciemne, Połomin, Grodzisk) z Suchowolą, która jest centrum gminy. Latem mieliśmy pilotaż dotyczący kilku linii, który pokazał jakie są komunikacyjne potrzeby mieszkańców. Teraz realizujemy go przy wsparciu Funduszu - tłumaczy burmistrz Suchowoli Michał Matyskiel.
Czytaj również: Z powodu koronawirusowych obostrzeń PKS Nova zawiesiła część kursów swoich autobusów (zdjęcia)
Podobnie jest w gminie Mońki, która przywróci przewozy na 8 trasach. Zostały wybrane po weryfikacji wcześniejszych połączeń. Trasy, na których kupowano mało biletów przepadły.
- Wskazaliśmy za to nowe połączenia, które przede wszystkim zabezpieczają nasze potrzeby, gdy chodzi o dowóz dzieci do szkół. Zapewniają też dojazd dla tych, którzy pracują w Mońkch, mają tu lekarza, bank itp. Gdy ruszą szkoły ruszą i autobusy, choć jesteśmy gotowi do tego już teraz - zapewnia burmistrz Moniek Zbigniew Karwowski.
Dopłata z FRPA w ramach dodatkowego naboru wniosków nie mogła przekroczyć 3 zł do wozokilometra.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?