Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

14. edycja Julliet EM Festival. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej w Białymstoku (zdjęcia)

Urszula Kropiewnicka
Urszula Kropiewnicka
W Białymstoku Julliet EM Festival, rozpocznie się w niedzielę (24.07). To wydarzenie w ramach, którego odbywać się będą spotkania z muzyką dawną wykonywaną przez wirtuozów instrumentów historycznych. W programie koncerty live, prelekcje, a nawet nagrania z cyklu: Julliet EMMF Radio.

Julliet EM Festival, to pierwszy w Polsce północno-wschodniej awangardowy festiwal muzyki dawnej. Od 13 lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych.

Dyrektorem artystycznym Julliet EM Festivalu i pomysłodawcą jest Anna Urszula Kucharska, wybitna klawesynistka, doktor sztuki muzycznej, pedagog, lingwistka, au-torka scenariuszy spektakli i eksperymentalnych audycji z muzyką dawną.

Nazwa Festiwalu nawiązuje do postaci donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – ostatniej z rodu wileńskich artystów plastyków, jednej z prekursorek gry na kopiach klawesynów historycznych w Polsce, klawesynistki i pedagoga.

Julliet EM Festival, pozostając wierny stylistyce Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego, poszukuje nowych form prezentacji muzyki dawnej.

W 12. i 13. edycji Festiwalu były to stylizacje na dziennikarstwo radiowe, słuchowisko muzyczne, audycja, transmisja koncertu, dokument, wywiad z artystą, transmitowane na platformach podcastowych i kanale YT. Szczegóły tu.

- Z kolei w 14. edycji „Alchemie” powracamy z lipcowymi koncertami LIVE – zapewniła dr Anna Urszula Kucharska, dyrektorka artystyczna Festiwalu. I dodała: - Myśl przewodnia tegorocznej edycji nawiązuje do koncepcji postrzegania alchemii jako złożonego fenomenu kulturowego, przekazującego mitologiczne toposy. W 14. edycji chcemy spojrzeć na arcydzieła muzyki dawnej przez pryzmat mitu „wiedzy hermetycznej”.

Przypomniał, że:

- Mistrzostwo muzyczne, podobnie jak w sztuce alchemicznej – to połączenie rzemiosła z filozoficzną refleksją, eksperymentu z poszukiwaniem ram metodologicznych. Artysta specjalizujący się w Wykonawstwie Historycznym – jak alchemik – posługuje się skomplikowanymi symbolami graficznymi, które są zarówno narzędziem mnemotechnicznym w procesie przygotowania dzieła muzycznego, jak i kodem do przekazania treści alegorycznych i uniwersalnych – oceniła Kucharska.

Koncert inauguracyjny już w najbliższą niedzielę, o godzinie 19:00 we Foyer Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2.

W programie recital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung IV”. Wystąpi Anna Urszula Kucharska, klawesyn.

Tego dnia odbędzie się pokaz „Transmutacji Mistrza Jana”.

W pierwsza odsłonie, mistrzowska zmiana ćwiczeń klawesynowych w złoto sztuki kontrapunktycznej, wirtuozerii i kalejdoskopu nastrojów. Arcydzieło, wydane 1741 roku pod nazwą „Clavier Übung bestehend in einer ARIA mit verschiedenen Verœnderungen vors Clavicimbal mit 2 Manualen”, wykona dyrektor artystyczna Festiwalu – Anna Urszula Kucharska.

Wydarzenie potrwa do 31 lipca.

Szczegółowy program (LIVE):

24.07.2022 (niedziela), godz. 19:00, Foyer I. piętro ZSM, ul Podleśna 2

Inauguracyjny recital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung IV ”, Anna Urszula Kucharska – klawesyn

W koncercie inaugurującym przewidziano pokaz „Transmutacji Mistrza Jana”.

W pierwsza odsłonie – mistrzowska zmiana ćwiczeń klawesynowych w złoto sztuki kontrapunktycznej, wirtuozerii i kalejdoskopu nastrojów. Arcydzieło, wydane 1741 roku pod nazwą „Clavier Übung bestehend in einer ARIA mit verschiedenen Verœnderungen vors Clavicimbal mit 2 Manualen”, wykona dyrektor artystyczna Festiwalu – Anna Urszula Kucharska.

26.07.2022 (wtorek) godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok

Półrecital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung I”, Mateusz Głogowski – klawesyn

Prelekcja (17:30):
„Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek”, dr Anna Urszula Kucharska

W drugiej odsłonie klawiaturowych „transmutacji Mistrza Jana” zaprezentujemy arcydzieło stylizacji tańców barokowych – Partitę a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.). Na klawesynie Julitty Sleńdzińskiej zagra Mateusz Głogowski – absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku i klawesynowych studiów licencjackich AM im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po półrecitalu odtajnienie „wiedzy tajemnej” – prelekcja na temat systemów strojenia klawesynu w oparciu o zagadkową rycinę z wydanego w 1722 roku bachowskiego Das Wohltemperierte Clavier.

27.07.2022 (środa), godz. 19:00, Stary Kościół Farny, ul. Kościelna 2

„Z bachowskiego Clavier Übung III”, Maria Erdman – organy i klawikord

Clavier Übung III to kompendium stylów i form muzyki organowej, w której Jan Sebastian Bach nawiązuje do muzyki religijnej mistrzów stile anticol – Frescobaldiego, Palestriny, Lottiego i Caldary. Na organach z 1754 roku zabrzmi m.in. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit manualiter BWV 672 i Christe, aller Welt Trost BWV 673.

W trzeciej odsłonie „transmutacji klawiaturowych” obok utworów Bacha-ojca, zaprezentujemy utwory Bacha-syna. Na kopii drezdeńskiego klawikordu Johanna Gottfrieda Horna z 1788 (Beuermann Collection, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg) zabrzmi repertuar przeznaczony na ten właśnie instrument – m.in. „23 Pièces Characteristiques” Wq 117 Carla Philipa Emanuela Bacha. Wystąpi Maria Erdman – organistka, muzykolożka, edytorka i prekursorka profesjonalnej – Historycznie Poinformowanej – gry na klawikordzie. Maria Erdman jest jedynym w Polsce wykładowcą specjalizacji klawikord (AM im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, AM im. K. Pednereckiego w Krakowie i ZPSM im. F Chopina w Warszawie).

28.07.2022 (czwartek), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
„Mel et absinthium” Klaudyna Żołnierek – lutnia i teorba, Mateusz Głogowski – wirginał

W programie kompozycje wirginalistów angielskich – Williama Byrda, Ferdinanda Richardsona, Petera Philipsa i Johna Bulla oraz lutnistów francuskich – Roberta de Visée, Jacquesa Gallot, Denisa Gaultier, Charlesa Mouton i Pierre`a Dubut. Surowe brzmienie wirginału osłodzi delikatne brzmienie lutni i teorby wyeksponowane w muzyce z manuskryptu Barbe (Clermont,. Ok. 1700).

29.07.2022 (piątek), godz. 19:00, Sal Kameralna, ZSM, ul Podleśna 2

„Magica Symphatie”, Sławomir Zubrzycki – viola organista

Magica Symphatie to dewiza heraldyczna z zagadkowego portretu Lorda Edwarda Cherbury – poety, muzyka i autora traktatu De Veritate. Jego miniaturowy portret pędzla Izaaka Olivera, nawiązuje do renesansowej idei „magicznych powinowactw” – „sympatii” i podobieństw w strukturze świata.

Ideę renesansowych powiązań i wymiany doskonale realizuje viola organista – unikalny instrument, zrekonstruowany na podstawie projektu Leonadra da Vinci z Codice Atlantico – największego zbioru notatek legendarnego Geniusza. Na violi organista zostaną wykonane utwory kompozytorów renesansu: Henricusa Isaaca, Josquina des Prez, Jacoba Obrechta, Adriana Willaerta, Vincenza Galileiego, Andrei Gabrielliego, Marco Facoliego. O historii instrumentu i jego rekonstrukcji opowie artysta i budowniczy – Sławomir Zubrzycki.

30.07.2022 (sobota), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4

Prelekcja: „Alchemia – sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?” prof. dr hab. Tomasz Stępień

Czy Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Jan XXII zajmowali się alchemią? Czy alchemia została potępiona czy też raczej skompromitowana przez wyznawców racjonalizmu i nauk empirycznych? O faktach i mitach na temat filozofii i praktyki alchemicznej opowie prof. dr hab. Tomasz Stępień. Prelekcja zostanie wygłoszona w formie zdalnej i odtworzona w siedzibie Galerii oraz online.

31.07.2022 (niedziela), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4

„Alchemie” – Koncert w 95. rocznicę urodzin Donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej

Sławomir Zubrzycki – viola organista
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Dorota Zimna – klawesyn

W koncercie finałowym zaprezentujemy finalny produkt festiwalowego laboratorium alchemicznego: stop brzmieniowy 2 klawesynów oraz violi organista. Zabrzmią połączone w nowe suity aranżacje miniatur klawesynistów francuskich: Élisabeth Claude de La Guerre, Louisa Couperina, Jacques Duphly, Louis-Claude`a Daquina, François Couperina i Jeana Philipa Rameau.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny