1200 osób protestuje przeciwko spalarni. Mieszkańcy okolic Andersa się jednoczą (zdjęcia)

Aneta Boruch
Sala gimnastyczna w szkole przy ulicy Sokólskiej była wypełniona po brzegi. Niedzielne zebranie zwołali sami mieszkańcy.
Sala gimnastyczna w szkole przy ulicy Sokólskiej była wypełniona po brzegi. Niedzielne zebranie zwołali sami mieszkańcy. fot. Anatol Chomicz
Krematorium tu chcą robić, niedaleko bloków - denerwuje się Ryszard Wiszowaty. Mieszkańcy trzech białostockich osiedli: Białostoczek, Pietrasze i Wygoda naradzali się, jak nie dopuścić do budowy spalarni przy ulicy Andersa. Już zebrali 1200 podpisów przeciwko tej budowie. I będą walczyć dalej.

[galeria_glowna]
Sala gimnastyczna w szkole przy ulicy Sokólskiej była wypełniona po brzegi. Niedzielne zebranie zwołali sami mieszkańcy. - Boimy się zanieczyszczeń, smrodu i hałasu - tłumaczy Kazimierz Wąsowicz z osiedla Białostoczek. - Włosy na głowie stają. Jak to będzie wyglądać?

- Jestem przeciwna. Jeśli spalarnia powstanie, to toksyny będą wydalane na miasto. I będą truły nasze dzieci, wnuki i prawnuki - podkreśla Eugenia Możejko-Hermanowicz, na zebranie przyszła z wnuczką Aleksią.

Takie głosy zdecydowanie przeważały podczas wczorajszego popołudniowego spotkania.

Ludzie postanowili wspólnie walczyć przeciwko budowie białostockiej spalarni odpadów przy Andersa. Bo tę lokalizację eksperci wskazali jako najlepszą. Mieszańcy utworzyli Społeczny Komitet Obrony przed Lokalizacją Spalarni przy Andersa. Napisali swoje uwagi do raportu o spalarni, przedstawionego przez ekspertów.

W ubiegłym tygodniu zanieśli go prezydentowi. Razem z podpisami przeciwko budowie przy ulicy Andersa. Zbierają je nadal.

Powiadomili też sanepid. Dotarli do przewodniczącego rady miasta.

- Chciałbym zabrać głos na sesji - mówi prof. Tadeusz Citko, rektor politechniki i jednocześnie mieszkaniec osiedla. Stanął na czele komitetu protestacyjnego. - Moje wątpliwości budzi już sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych.

Dziś mieszkańcy okolic Andersa powiedzą, co sądzą o pomyśle budowy spalarni w ich sąsiedztwie przedstawicielom magistratu i ekspertom. Rozpoczyna się kolejna runda konsultacji społecznych na ten temat. Dzisiejsze spotkanie zacznie się o godz. 17 w Zespole Szkół Elektrycznych.

Ludzie z okolicznych osiedli są zdeterminowani. - Będziemy walczyć - zapowiada Iwona Czerech z Wygody. - Zrobimy wszystko, aby nie dopuścić do tej inwestycji. Tu chodzi o nasz komfort, o nasze życie i zdrowie.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 52

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

FEDERACJA ZIELONYCH jest grupą osób, .....

Schiozofremia totalna.
Jedna osoba jest grupą osób ...

bez komentarza.

g
gandharwa
CYTAT(Gość @ 26.10.2009, 23:34:45)
Dlaczego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (BFE.7020- 4 - 3/09, Białystok, dnia 16 stycznia 2009 r.) zleceniodawca podał jaki chce mieć kocioł? A i jeszcze napisał, że będzie spalał odpady zmieszane ! To ci dopiero wyręczenie zleceniobiorcy w robocie - za co mu potem płacić kasę jak sugestie widać jak na dłoni?


Masz może namiary na ten przetarg i wynik?

Ja mym tylko to: ste-silesia.org/bialystok/PRZETARG SPALARNIA Bialystok.doc

Ale to przetarg na konsultacje społeczne

Przetargi to inna historia. Ja znam przetargi na raporty w Bydgoszczy i Szczecinie. Zero wymagań, brak wystawienia przetargu w TED (europejskim dzienniku przetargowym), krótkie terminy na rozstrzygnięcie, brak wymaganego doświadczenia przy sporządzaniu raportów dla spalarni w Europie.

ostatnio był przetarg na lotnisko w Balicach w Krakowie. Wszyscy oferenci, krajowi czy nie, musieli się wykazać realizacjami KILKU lotnisk międzynarodowych, do tego mieć gwarancje bankowe na zabezpieczenie ryzyka niewykonania zlecenia. A co się wymagało od oferentów w Bydgoszczy? Prowadzenia przynajmniej jednych konsultacji społecznych (co mają konsultacje do raportu OOS?!) dla spalarni o min mocy 180 tys ton oraz jednego specjalisty z 10 letnim doświadczeniem.

Wynik? Spełniała tylko jedna firma krajowa. Jaka? No właśnie ta co wygrała. Konkurencja z EU bez szans bo kto wiedział o przetargu?
g
gandharwa

proszę bardzo :-))

ja również dziękuję za różne informacje tutaj zamieszczane, to z niewypałem to prawdziwa BOMBA.
ponieważ spalarnia ma jedną linię, to taka eksplozja mogłaby uszkodzić ruszt i palniki...wtedy kaplica, spalarnia wyłączona na pół roku....a samo dogaszanie pieca odbywałoby się jak w tytule znanego polskiego serialu : "czarne chmury" :-)

STE-Silesia.org

G
Gość

Dlaczego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (BFE.7020- 4 - 3/09, Białystok, dnia 16 stycznia 2009 r.) zleceniodawca podał jaki chce mieć kocioł? A i jeszcze napisał, że będzie spalał odpady zmieszane ! To ci dopiero wyręczenie zleceniobiorcy w robocie - za co mu potem płacić kasę jak sugestie widać jak na dłoni?

Ś
Śmieciarz i palacz

Dziękuję Panie Tomaszu za upublicznienie prezentacji nt. spalarni w Białymstoku - dzisiaj autorzy raportu byli czerwoni ze wstydu - strona 236 raportu mówiąca o 2 kotłach Mieli zdać raport 24 lipca, a zdali we wrześniu i jeszcze dobrze go nie przerobili - jak nic dowód na PLAGIAT

Ś
Śmieciarz i palacz

W dniu 6 sierpnia 2008r. do ZUOK w Hryniewiczach przywieziono razem z odpadami komunalnymi pociski artyleryjskie (niewybuchy) – saperzy natychmiast przyjechali żeby je zabrać i zdetonować.
Tego też nie ma jako znaczące zagrożenie w RAPORCIE

K
KAPUŚ

Właśnie się zastanawiam do kogo pisać donos na Janusza M. odnośnie przekrętu z ustawieniem przetargu na wszystkie opracowania RAPORTÓW odnośnie spalarni w Polsce. ABW czy CBA ?

g
gandharwa

na koniec dwie dobre rady dla mieszkańców:

1. zapytajcie się o nasilenie transportu. Niech to autorzy raportu porządnie policzą. takie wyliczenia typu 120 tys ton / 10 ton w ciężarówce /365 dni do mnie nie przemawiają, bo Białystok nie obsługuje jedna firma wywozowa ale jest ostra walka konkurencyjna między Astmą, Czyściochem, MPO i wieloma małymi podmiotami (dowóz ma być z kilkunastu gmin )

Te samochody często są małe, często to zwykłe kontenerowce otwarte ku górze. Oznacza to dosyć dużą emisję spalin, hałasu oraz odorów a także zagrożenie epidemiologiczne od grzybów i promieniowców. Ciężarówki ruszające, hamujące, wjeżdżające na wagę oraz telepiące się puste kontenerowce na nierównej drodze to emisje hałasu do 110 dB. Ktoś to ujął w raporcie?

2. Bunkier na odpady czyli tzw fosa. Badania wykazują, że tam się rozwija dosyć ciekawe środowisko życia dla patogennych mikroorganizmów, w tym grzybów. Czy ktoś planuje higienizację fosy a jeśli tak, to co ile? Hala przyjmowania odpadów jest zamknięta i pod kurtyną powietrzną, jednak wyjeżdżające auta robią przelot powietrza, do tego mikroorganizmy osiadają na kołach i całej ciężarówce. mam na myśli zarodniki grzybów właśnie. Ktoś w raporcie ujął to?

Pzdr

STE-Silesia.org

Nie wiem jak mieszkańcy, ale ekolodzy złożą w sumie 3 osobne dokumenty z uwagami do raportu z różnymi problemami. Autorów raportu czeka wiele pracy....

Ś
Śmieciarz i palacz

Dziękuje Panie TOO28. W. - znam te stronki i nie dopuszczę, żeby u nas w Białymstoku było podobnie. Pozdrawiam

~Gosc~
CYTAT(Śmieciarz i palacz @ 26.10.2009, 10:37:33)
Uzupełniając dodam:
W Białymstoku prowadzona jest kampania, na rzecz budowy spalarni śmieci i stworzenia systemu ich selektywnej zbiórki. Budowa spalarni nie jest w Białymstoku konieczna. Można ją zastąpić innymi rozwiązaniami, które pozwolą utylizować odpady – tak uważają specjaliści. "Nie musimy od razu budować spalarni. Możemy odpady spalać w białostockiej elektrociepłowni" mówi profesor Janusz Wandrasz z Politechniki Śląskiej. Odpad może stać się produktem. Elektrociepłownia Białystok posiada jeden kocioł fluidalny, w którym spala biomasę. Jeżeli do tej biomasy dodać 30000 ton paliwa z przerobionych w ZUOK odpadów (1/7 przepustowości pieca fluidalnego), to się nic nie stanie. Sadzę że budowy spalarni można uniknąć, tylko trzeba chcieć - dodaje. Całość wywiadu tutaj - proszę posłuchać.
Osobom zainteresowanym polecam również przeczytanie tej publikacji prof. J. Wandrasza, poznanie nowych okoliczności prawnych i zapraszam na spotkanie dzisiaj w Technikum Elektrycznym o godz. 17

Znam osobiście prof. Wandrasza i zgadzam się z jego zdaniem. Totalną głupotą jest budowa spalarni za 400.000.000 PLN. Tak jak pisałeś można przebudować aktualne piece i wykorzystać ich "moc". Nie trzeba "nosić chrustu do lasu":)
Ś
Śmieciarz i palacz

Uzupełniając dodam:
W Białymstoku prowadzona jest kampania, na rzecz budowy spalarni śmieci i stworzenia systemu ich selektywnej zbiórki. Budowa spalarni nie jest w Białymstoku konieczna. Można ją zastąpić innymi rozwiązaniami, które pozwolą utylizować odpady – tak uważają specjaliści. "Nie musimy od razu budować spalarni. Możemy odpady spalać w białostockiej elektrociepłowni" mówi profesor Janusz Wandrasz z Politechniki Śląskiej. Odpad może stać się produktem. Elektrociepłownia Białystok posiada jeden kocioł fluidalny, w którym spala biomasę. Jeżeli do tej biomasy dodać 30000 ton paliwa z przerobionych w ZUOK odpadów (1/7 przepustowości pieca fluidalnego), to się nic nie stanie. Sadzę że budowy spalarni można uniknąć, tylko trzeba chcieć - dodaje. Całość wywiadu tutaj - proszę posłuchać.
Osobom zainteresowanym polecam również przeczytanie tej publikacji prof. J. Wandrasza, poznanie nowych okoliczności prawnych i zapraszam na spotkanie dzisiaj w Technikum Elektrycznym o godz. 17

Ś
Śmieciarz i palacz
CYTAT(~Gosc~ @ 26.10.2009, 09:08:21)
Nie trzeba budować nowego zakładu:) Wystarczy przerobić piece w MPEC-u lub Elektrociepłowni B-stok i sprawa może zostać zrealizowana. Jeśli chodzi o samą technikę, to śmieszy mnie ta "nowoczesna technologia" - BAT . Po co piece rusztowe?????? Można wpowadzić technologię gazowania odpadów. Jest to bardziej ekologiczna technika niż spalanie rusztowe!

Tu się po części z Tobą zgodzę. A może wpierw należy wysłuchać wywiadu udzielonego dla Polskiego Radia Białystok przez prof. Janusza Wandrasza. Tam padają konkrety.
Piece rusztowe wybierane są po to ponieważ tylko na nich można spalić odpady komunalne zmieszane - kod 200301. Ale z uwagi na fakt uprzedniego wydania dużej kasy i posiadania ZUOK w Hryniewiczach należałoby rozwinąć ekologicznie i ekonomicznie uzasadnioną selektywną zbiórkę odpadów. Od 1 stycznia 2013 roku wchodzi w życie nowa dyrektywa odpadowa - tego RAPORT nie uwzględnia - będzie wielki problem jak się zbuduje spalarnię nie uwzględniając tegoż przepisu. Jak się posiada już ZUOK i rozwiniętą selektywną zbiórkę to się buduje spalarnię z piecem fluidalnym. Uzasadnienie tego będzie podczas obrad okrągłego stołu we czwartek!!!
Natomiast odnośnie budowy spalarni w Białymstoku - rzeczywiście jest tak, że nie jest wykorzystywana i jeszcze bardzo długo nie będzie moc dyspozycyjna EC B-stok i Ciepłowni Miejskiej. Pobudowanie spalarni na Andersa to bzdura lokalizacyjna również ze względu na podłączenie do sieci m.s.c. Zakładając "monopol miasta" i pierwszeństwo w przesyle może się okazać, że EC B-stok będzie musiała latem wygasić wszystkie kotły - co byłoby tragedią!!! Inna alternatywa to modernizacja i ....... Dziwi mnie brak rozmów z władającym siecią m.s.c. tj. MPEC B-stok i EC B-stok nt. lokalizacji spalarni na Andersa i cyrku z przesyłem ciepła!!!
Niezaprzeczalnym natomiast jest iż nie trzeba nam już zwiększania emisji w B-stoku i należałoby lepiej wykorzystywać już istniejące obiekty. Proszę pamiętać że B-stok to stolica ZPP i wkrótce Zielonych Płuc Europy. Dlatego też propozycja prof. J. Wandrasza z wywiadu dla PRB jest słuszna.
i
iwona
CYTAT(~Gosc~ @ 25.10.2009, 22:38:29)
Wiecie jaki będzie koszt spalenia 1 tony odpadów ???
Bardzo proszę : koszt amortyzacji przy koszcie budowy spalarni w wysokości 400 mln.PLN to ok 320 PLN (przy podanym strumieniu odpadów w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami tzw. WPGO) - odrobiłam lekcję).
Proszę do tego dodać : koszty utrzymania - filtry, sprzęt, naprawy, ludzie itd i itp oraz zysk!!!!! Unia Europejska nie daje pieniędzy na inwestycje dotowane, więc jeśli tak będzie mieszkańcy Białegostoku będą musieli je zwrócić!!!!
Więc zysk określmy na kwocie rzędu 5%. Dodajmy do tego koszt utylizacji odpadu tzw. pospalarnianego - ciekawe gdzie zostanie złożony????? Na pewno nie w Hryniewiczach, bo mieszkańcy się na to nie zgadzają, ponieważ jest to odpad niebezpieczny!!!!!!!
W sumie całość daje ok. 550-600 PLN za tonę odpadu.
AKTUALNIE KOSZT ODPADÓW W SPÓŁCE LECH, ZARZĄDZAJĄCEJ SKŁADOWISKIEM W HRYNIEWICZACH TO ... 230 PLN!!!!!! Kto za to zapłaci????? Na pewno nie politycy:)))
Ciekawe kto za to jest odpowiedzialny?????
Bardzo proszę : wice prezydent Sosna, prezes spółki Lech - Szymczukiewicz oraz ..... uwaga ..... CARYCA KATARZYNA - tak jest nazywana w Urzędzie Marszałkowskim, Wojewódzkim, Miejskim oraz w spółce Lech - pani Katarzyna Garbarczyk Członek Zarządu w spółce Lech i główna orędowniczka spalarni w Białymstoku!!!!!!
Chcecie wiedzieć skąd to wiem??? Sama tam pracuję i nie mogę wytrzymać tego ciągłego napięcia, zakłamania oraz opowiadania ludziom bzdur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! DOŚĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
W B-stoku można wybudować za dużo mniejszą kwotę (ok. 50 mln. PLN) sortownię odpadów, która przetworzy odpad w taki sposób, że 80-85% odpadu zostanie zutyliozowana - tylko trzeba wiedzieć jak - są firmy, które wiedzą jak to zrobić, ale to konkurencja!!!! Aktualnie odzysk jest na poziomie 3-4% - proszę zajrzeć do WPGO:))))
Ludzie patrzcie swoim politykom na ręce, zbliżają się wybory i czy spalarnia za 400.000.000 PLN z waszych pieniędzy jest potrzebna???? Sami odpowiedzcie przy urnach wyborczych w przyszłym roku!!!! Gwarantuję Wam, że NIE!!!!!! Serdeczności


Masz rację. Pozdrowienia
p
pracownik WIOŚ
CYTAT(Śmieciarz i palacz @ 26.10.2009, 09:56:12)
SORRY nie znam Pani Pietkiewicz i na jej temat sięnie wypowiem. Natomiast odnośnie Pana Januszko to proszę o bardzo dużą rozwagę w serwowaniu opinii i wyroków - jest to człowiek posiadający dużą wiedzę zarówno teoretyczną jak też praktyczną - to fachowiec. Niestety jest zastępcą i być może to i inne uwarunkowania wiążą mu ręce - nie On jest osobą decydującą o strategii działania i planach kontroli WIOŚ.

"Pan Januszko-jest to człowiek posiadający dużą wiedzę zarówno teoretyczną jak też praktyczną - to fachowiec " jak większość urzędników i tylko dlaczego jest tak kiepsko!!!
Ś
Śmieciarz i palacz
CYTAT(pracownikWIOŚ @ 26.10.2009, 08:00:31)
WIOŚ-przecież to granda na czele z Pietkiewicz i Januszko nawet palcem nie kiwną!!!

SORRY nie znam Pani Pietkiewicz i na jej temat sięnie wypowiem. Natomiast odnośnie Pana Januszko to proszę o bardzo dużą rozwagę w serwowaniu opinii i wyroków - jest to człowiek posiadający dużą wiedzę zarówno teoretyczną jak też praktyczną - to fachowiec. Niestety jest zastępcą i być może to i inne uwarunkowania wiążą mu ręce - nie On jest osobą decydującą o strategii działania i planach kontroli WIOŚ.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3